Vyspite sa do sýtosti

Krátkodobú nespavosť pozná dnes takmer každý. Je rozšírená, pretože býva sprievodným príznakom širokého spektra telesných aj psychických ťažkostí. Signalizuje nerovnováhu v organizme, preťaženie, stres, sprevádza nás počas ťažkých životných období, ale upozorňuje aj na nevhodný životný štýl a naše vnútorné konflikty. Čo je však predpokladom zdravého a osviežujúceho spánku nám prezradí hlbinná terapeutka a lektorka stres manažmentu Radka Olajos.

Čo je nespavosť?

Typickým príznakom nespavosti je podľa Radky Olajos „predĺžená doba zaspávania, budenie sa behom noci a následný problém znovu zaspať, ale aj skoré prebúdzanie či ich kombinácia. Spánok by sa mal dostaviť do 20-30 min. od uloženia sa. Trvať má tak dlho, aby prebehli počas spánku všetky fázy spánku opakovane. Čiže je nutné spať niekoľko hodín neprerušovane. Niekomu na to, aby sa ráno prebúdzal plný energie stačí 5 hodín, inému 9 hodín. Naša potreba spánku sa mení aj podľa ročných období, veku, typu práce, našej energie, zdravia, ale aj vonkajších okolností. okolností. Za nespavosť môžeme považovať aj taký stav, keď nám kvalita spánku neprináša dostatok energie, ktorá by nám mala vydržať počas celého dňa.“

Aké sú príčiny nespavosti?

Spúšťačom nespavosti môže byť takmer čokoľvek. Jednou z príčin je aj zmena životného štýlu, pri ktorom si môžeme narušiť spánkový rytmus. Z bežného opakovaného ponocovania (štúdium, zábava, nočné zmeny) pod vplyvom únavy človek zaspí počas dňa a večer, keď si aj praje zaspať jeho telo nemá potrebu sa utlmiť, a tak časť noci opäť prebdie. „Neskôr sa zo zvyku stane začarovaný kruh, ktorému však môže pomôcť úprava režimu“, potvrdzuje Radka Olajos. „Nespavosť je tiež príznakom väčšiny psychických porúch. Denné podriemkavanie a mikrospánky nás neosviežia. Zväčša bývajú následkom nedostatku energie, kedy organizmus „vypne“, aby mohol na chvíľu regenerovať alebo aspoň znížil výdaj energie. Uponáhľanosť, stres a tlačenie na seba nás vysiľujú. V súčasnosti sa objavuje viac ľudí s nespavosťou spôsobenou preťažením. Aktívnych ľudí, orientovaných na výkon často trápi, že nezaspia na povel. Nejde to. Náš mozog a celý organizmus potrebuje najskôr znížiť obrátky, dostať sa do prípravnej fázy na plnohodnotný spánok“, radí Radka Olajos.

Čo spôsobuje nespavosť

Nedostatok spánku vedie k emočnej nestabilite, zníženej citovej angažovanosti, k depresívnym príznakom. Typický je aj úbytok energie, neschopnosť podať primeraný výkon v práci, apatia, negatívne myslenie a pesimizmus. Prehlbuje úzkostné stavy, neschopnosť sa sústrediť a udržať pozornosť. Následkom dlhodobej nespavosti býva syndróm vyčerpania, ale aj precitlivenosť. Medzi ďalšie najčastejšie riziká patrí priberanie (nedostatok energie kompenzujeme jedlom) a zvýšená náchylnosť ku kardiovaskulárnym ochoreniam.

Čo robiť pre dobrý spánok

„Zamerajte sa na súvislosti. Nespavosť neprichádza náhodou. Upozorňuje na nerovnováhu v organizme alebo v psychike. Siahať hneď po tabletkách na spanie nie je práve najšťastnejšie riešenie tohto problému“, myslí si Radka Olajos. „Je to len akýsi únik pred riešením skutočných problémov, ktoré nespavosť privodili. Vo väčšine prípadov uvoľniť sa pred spánkom môžeme účinnejšie a blahodarnejšie pomocou iných techník, metód a bylín, ktoré nemajú vedľajšie účinky.“

U dlhotrvajúcej nespavosti, ktorá trvá dlhšia ako niekoľko týždňov, je však nutné navštíviť lekára, pretože je nevyhnutné vylúčiť iné choroby, na ktoré organizmus upozorňuje nespavosťou. Ešte pred tým, než vyhľadáte pomoc psychológa, lekára alebo spánkové laboratórium, by ste mali podľa Radky Olajos vyskúšať spánkovú hygienu:

1. Režim, ticho a tma. Ľahnúť si najneskôr o 22:00 hod. a ráno vstávať skoro aj cez víkend v rovnakú dobu +/-15 min. Počas dňa sa fyzicky dostatočne vyčerpať, ale nie preťažiť. Odporúča sa primeraný šport, vychádzky alebo fyzicky menej náročná práca, či práca v záhrade. Cez deň byť aktívny, aby sme v noci mohli pokojne odpočívať. Lepšie sa zaspáva, ak je človek príjemne unavený.

2. Večerať ľahké jedlá, najesť sa do polosýta, obmedziť sacharidy na večeru.

3. Príjemné a bezpečné miesto na spánok. K tomu patrí dobrá posteľ, pokojné a bezpečné prostredie. Taktiež záleží s kým zdieľame spálňu. Spávať vedľa človeka, ktorý ma hnevá, mám s ním konflikty, nie je práve ideálne.

4. Tri hodiny pred spaním sa nezaoberať znepokojivými vecami (vlastné či cudzie nešťastie, horory, nerozvíjať negatívne vízie o svojej budúcnosti), naopak čas venujte príjemným a pokojným činnostiam, relaxácii, kúpeľu, fyzickým dotykom. Čomukoľvek, čo máte radi.

5. Zaspávajte s pozitívnou myšlienkou. Uvedomiť si, čo pekné ste zažili počas dňa. Buďte vďační za to, čoho sa vám dostáva. Spomeňte si, čo potešujúce vás čaká na ďalší deň.

6. Teplota – spať by sa malo v chladnejšom prostredí, ideálne pod 19 stupňov Celzia, záleží však na ročnom období. Ak nám je príliš teplo, ťažšie sa nám zaspáva. Ak je príliš studené prostredie, je dobré aby sme mali teplé oblečenie, alebo aspoň hrejivé ponožky a dobrú perinu.

7. Nechoďte spať nahnevaný, rozrušený. O tom, čo vás trápi konštruktívne komunikujte, naučte sa púšťať to nepodstatné. Vyriešte problémy, kým si ľahnete do postele alebo sa ich naučte večer pustiť a ráno sa k nim vrátiť s čistou hlavou.

8. Objavte, čo vám prospieva a prispieva k lepšiemu spánku a robte to pravidelne.

9. Masáž chodidiel pred zaspávaním. Nasucho, ale ešte lepšie levanduľovým esenciálnym olejom alebo iným prípravkom, určeným na podporu spánku.

10. Zaraďte si prípravu na spánok do svojho režimu. Okrem osobnej hygieny, by sme mali k čisteniu zubov pridať aj očistenie, vyprázdnenie svojej mysli. Zaspáva sa tak lepšie.

 

Článok bol uverejnený v časopise PARTNERSTVO 1/2017 http://www.vszp.sk/domovska-stranka-casopis.html

Články

Ženská agresivita | 07.08.2017

Aj nenápadná a skromne pôsobiaca žena môže mať v sebe veľa skrytej agresivity, ktorú skôr či neskôr ucítite. Paradoxne práve tá, čo sa nevie zdravo presadzovať a byť priama k druhým, môže byť agresívnejšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Agresivita sa rodí z potlačovaného hnevu a z pocitu ohrozenia. -> Viac

Vyspite sa do sýtosti | 16.05.2017

Trápi vás nespavosť? Čo robiť pre to, aby sa nám lepšie zaspávalo bez pomoci liekov? -> Viac

Úzkosti a strachy | 26.01.2017

Zovretie hrdla, úzkosť v hlase, stiahnutie do seba, neistota, nepokoj, nespavosť, tréma, či búšenie srdca... len pár z množstva príznakov nepríjemných stavov úzkosti a strachu. Ako sa ich zbaviť alebo aspoň zmierniť? -> Viac

Esenciálne oleje

Esenciálny olej Clarity™ | 13.05.2015

Prejasnite svoju myseľ, zlepšite si pozornosť. Zmes Clarity v mesiaci máj 10% zľava. -> Viac

Young Living™ producent vzácnych a mimoriadne kvalitných esenciálnych olejov v terapeutickej kvalite

Virtuálna kancelária pre zaregistrovaných členov a distribútorov

Registrácia YL využite výhody pri kúpe esenciálnych olejov a zaregistrujte sa