Najčastejšie príčiny strachu zo šoférovania

Medzi najčastejšie príčiny strachov zo šoférovania patrí nízka sebadôvera, negatívna skúsenosť alebo trauma.

Strachy môžu vyvolať aj rodinní príslušníci, ktorí s dobrým úmylom pomôcť a poradiť docielia opak. Nemusia si uvedomiť, že v snahe upozorniť na nebezpečenstvo a chyby začínajúceho šoféra, ho tým skôr znervóznia a zneistia. V mnohých prípadoch dobre mienené pripomienky podlamujú krehkú sebadôveru začínajúceho šoféra. Častá, ale hlavne necitlivá kritika môže vyvolať psychický blok a následne strach zo šoférovania!

Nemusíme mať len vlastnú negatívnu skúsenosť, niekedy stačí byť dostatočne vystrašený sprostredkovane. Takmer každý deň máme možnosť vidieť v televízii desivé následky neopatrných šoférov i nevinných obetí. Je pochopitelné, že následne u mnohých jazda v aute vyvolá určitú mieru úzkosti a citlivejšie povahy si netrúfnu radšej riskovať vôbec. Nie však všetci sú rovnako citliví.

Úzkostné typy často uvádzajú, že kým nezískali rutinu, prežívali pri šoférovaní dlhodobo strach, úzkosti či nadmerný stres. A to aj v bežných situáciách, nie len pri kolíziách.

Dobrou správou je, že získavaním skúseností získavame väčšiu istotu a strach stráca na sile. Extrémny, neopodstatnený strach zo šoférovania sa volá amaxofóbia. Ten si vyžaduje odbornú pomoc. Ak máte úzkosť v aute bez zjavnej príčiny ako spolujazdec, uistite sa, či môžete veriť šoférovi.

Ak úzkosti pretrvávajú naďalej a bránia vám prepravovať sa, vyhýbate sa radšej jazde autom a neviete si to vysvetliť, odporúčam konzultáciu u psychológa alebo psychoterapeuta.

Ako si poradiť so strachmi zo šoférovania?

Dokáže to človek aj sám bez pomoci odborníka?  Ak strach nevedie k únikovým tendenciám, čiže strach dovolí si sadnúť za volant a viesť motorové vozidlo, odporúčam prekonavať ho získaním lepšej praxe pri pravidelnom jazdení. Najlepšie na miestach, kde nie je veľká premávka, kde nehrozí riziko kolízii s inými dopravnými prostriedkami a môžeme si ísť svojim tempom. Potrebujeme získavať zručnosť a dostať „auto do rúk“.

Dôležité je zažiť si aj to pozitívne na šoférovaní a získať pocit, že máme vozidlo pod kontrolou. Pri strachoch zo šoférovania je dobré si nacvičiť cestu, ktorú budeme musieť zvládnuť v špičke, počas víkendu alebo sviatkov.

Ak máme strach jazdiť sami, je dobré mať pri sebe človeka, ktorému dôverujeme a on má na nás dobrý vplyv. Mám na mysli, že nás vie motivovať a dodať odvahu, nie nás kritizovať a byť z nás nervózny. Z dôvodu, že nervozita a strachy zo spolujazdca ľahko prejdú na neistého začiatočníka.

Pri strachu z toho, že treba ovládať auto aj sledovať cestu a to, čo sa okolo deje, vyskúšajte jazdiť s automatickou prevodovkou. Bude o jednu starosť menej. Nie je nutné neustále prehadzovať rýchlosti a báť sa, že sa spletie pedál. 

Pohodlné a bezpečné auto vyvoláva v šoférovi väčší pocit ochrany a bezpečia a komfortu, a preto nepríjemné pocity a strachy skôr opadnú. Avšak ak šofér vníma auto ako príliš luxusné, v zmysle drahé, môžu sa objaviť obavy zo šoférovania z dôvodu možných následkov, kedy i drobný ťukanec sa vie vyšplhať do závratných súm. Z tohoto dôvodu sa niektorí šoféri obávajú šoférovať cudzie vozidlo. V tomto prípade môže ísť o strach zo zodpovednosti alebo z možných následkov. Častejšie sa s týmto stretávame u ľudí, ktorí trpia nižšou sebadôverou a vnútornou neistotou.

Netreba zabúdať, že nácvik robí majstra. Treba nájsť odvahu a jazdiť. Opatrne, ale pravidelne. Každým dňom bude naša sebaistota a sebadôvera rásť až sa strach vytratí. Mať pri šoférovaní strach v zmysle rešpektu a zažívať mierny stres nie je ničím neobvyklým, hlavne u začiatočníkov alebo ak cestu dosť dobre nepoznáme.

Vždy je lepšie mať rešpekt a správať sa opatrne, ako niečo podceniť.

Ak strach nedovolí sadnúť si za volant a nie je v našich silách ho prekonať, je treba sa obrátiť na odborníka. Ten pomôže preskúmať skutočnú príčinu obáv, strachov a úzkostí a pomôže ich prekonať. Najdôležitejšie je si strach priznať. Následne sa s nim dá pracovať.

Prekonať strach zo šoférovania môžeme brať ako výzvu a pozvolna sa púšťať do situácii, ktorých sa obávame. Týmto začíname prekonávať samého seba. Každým úspechom si zvýšime sebavedomie, vnútorne zosilnieme a strachy ustúpia. Taktiež je dôležité naučiť sa rozlišovať, kedy je strach opodstatnený a kedy nie.

PhDr. Radoslava Olajos, hlbinná analytická terapia

Články

Ženská agresivita | 07.08.2017

Aj nenápadná a skromne pôsobiaca žena môže mať v sebe veľa skrytej agresivity, ktorú skôr či neskôr ucítite. Paradoxne práve tá, čo sa nevie zdravo presadzovať a byť priama k druhým, môže byť agresívnejšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Agresivita sa rodí z potlačovaného hnevu a z pocitu ohrozenia. -> Viac

Vyspite sa do sýtosti | 16.05.2017

Trápi vás nespavosť? Čo robiť pre to, aby sa nám lepšie zaspávalo bez pomoci liekov? -> Viac

Úzkosti a strachy | 26.01.2017

Zovretie hrdla, úzkosť v hlase, stiahnutie do seba, neistota, nepokoj, nespavosť, tréma, či búšenie srdca... len pár z množstva príznakov nepríjemných stavov úzkosti a strachu. Ako sa ich zbaviť alebo aspoň zmierniť? -> Viac

Esenciálne oleje

Esenciálny olej Clarity™ | 13.05.2015

Prejasnite svoju myseľ, zlepšite si pozornosť. Zmes Clarity v mesiaci máj 10% zľava. -> Viac

Young Living™ producent vzácnych a mimoriadne kvalitných esenciálnych olejov v terapeutickej kvalite

Virtuálna kancelária pre zaregistrovaných členov a distribútorov

Registrácia YL využite výhody pri kúpe esenciálnych olejov a zaregistrujte sa