Ako zmierniť stres

Určite to poznáte. Neistota, nervozita, napätie, rôzne obavy, neschopnosť sústrediť sa, ale aj fyzické príznaky ako je búšenie srdca, stiahnutý žalúdok, či nadmerné potenie. Áno, reč je o strese, ktorý je spájaný s mnohými civilizačnými chorobami.

O tom, ako si poradiť so stresom a zmierniť jeho príznaky sme sa rozprávali s hlbinnou terapeutkou a lektorkou stres manažmentu PhDr. Radkou Olajos.

Spomaľte

Jeden z typických príznakov stresu je pocit, že nemáme dosť času, že čas letí a my nestíhame svoje povinnosti. Núti nás to zvyšovať tempo. Problém je, že vďaka stresu sa vieme horšie sústrediť, a robíme viac chýb. Vzniká tak začarovaný kruh, pretože napätie v nás narastá. Ak cítime nepokoj a potrebu odbiehať od začatej práce, prípadne skákať od jednej úlohy k druhej, bez toho aby sme predchádzajúcu dokončili,  treba si to uvedomiť a spomaliť. Dôležité je celkom spomaliť, zamerať sa len na jednu úlohu a tej sa venovať, kým ju nedokončíte. Pokojne si dávajte pauzy, ale nové úlohy nezačínajte. Nestresujte sa tým, že všetko nestihnete. Ak spomalíte, máte väčšiu šancu udržať pozornosť pri úlohe, a tým sa jej dokončenie urýchľuje.

Rozprávajte otvorene o svojich pocitoch

Ak váš stres spôsobil strach, hnev alebo iné okolnosti, otvorene sa zdôverte blízkej osobe. Nesťažujte sa, ani sa neľutujte, hovorte o pocitoch, tým vyventilujete svoje napätie. Ak vás druhá osoba vypočuje s pochopením a povzbudí vás, prípadne poukáže na to, ako sa k problému postaviť, uľaví sa vám. Naučte sa rozlišovať, čo môžete ovplyvniť a čo nie Ak nemôžeme situáciu alebo človeka zmeniť, netrápte sa pre to. V takýchto prípadoch je veľmi dôležité naučiť sa rozlišovať, čo je a čo nie je pre mňa dôležité. A podľa toho si zariadiť život. Nie je to sebectvo, ale zdravá sebaláska. Nie je možné venovať pozornosť všetkému, čo nás postretne a riešiť to. Niekedy stačí povedať NIE, občas mávnuť rukou a nenechať si znepríjemniť deň. 

Naučte sa relaxovať

Ako na to: nájdite si pokojné miesto, kde si ľahnete alebo pohodlne sadnete, zavrite si oči, „vypnite hlavu“ (nerozmýšľajte, nechajte sa unášať tým, čo práve cítite a vnímate), pomaly zhlboka dýchajte, najlepšie do bruška, uvoľnite postupne všetky svaly a doprajte si zažívať príjemné, ničím nerušené nič nerobenie. Trénovať treba každý deň, po čase zistíte, že naozaj relaxujete. Doprajte si relax aspoň na 20- 30 min. každý deň. Nestratíte ním čas, práve naopak, budete prekvapení, ako po takejto krátke prestávke naberiete silu a chuť do práce či iných povinností a „zameškané“ hravo dobehnete. 

Športujte

Pre človeka je prirodzenejší pohyb ako sedenie, či postávanie. Primerané cvičenie a športovanie sú ideálny spôsob, ako si zvýšiť nie len fyzickú, ale aj psychickú kondíciu. Dôležité je nájsť si takú aktivitu, ktorá vás baví a zotrvať pri nej. Rovnako dôležitá je pravidelnosť, ak nie každý deň, tak aspoň 3 krát do týždňa si zašportujte. Ak máte pocit, že nemáte po práci dosť síl, stačí začať pozvoľna. Pohyb vám energiu dodá. Ideálne je venovať sa pohybu každý deň aspoň 20 min. Stačí chôdza, vyšliapať si po schodoch alebo krátka prechádzka v parku.

Usmievajte sa

Humor je korením života a vynikajúci prostriedok, ako vyplaviť z tela stresové hormóny. Sledujte komédie, čítajte fejtóny, rozprávajte vtipy, vyhľadávajte zábavnú spoločnosť. Najvhodnejší je duchaplný humor, ktorý poukazuje na skostnatenosť a našu nevedomosť. Ak sa dokážeme zasmiať nad ťaživými situáciami, je to známka toho, že získavame nadhľad a to je jeden z predpokladov, ako pochopiť a prekonať to, čo nás zaťažovalo a stresovalo.

Pozerajte sa na situácie ináč, ako doteraz

Ak sa chcete zbaviť stresu, najúčinnejšie je odstrániť jeho príčinu. Ak to nie je možné, veľmi účinné je začať sa pozerať na situácie, ktoré nás stresujú ináč, ako doteraz. Na to je často nutné sebapoznanie, odvaha, schopnosť meniť názory, postoje a poučiť sa zo situácii, ktoré sa opakujú, ktorých sa bojíme a ktoré nás stresujú. Každý človek je individuálny a každý má svoj vlastný kľúčik na vyrovnávanie sa so stresom. Navzájom sa môžeme len inšpirovať. Nie každá technika alebo návod má potenciál pomôcť každému. Niekomu pomáha relaxovať, inému športovať. Niekto celkom zmení svoj pôvodný život a niekto sa naučí lepšie zvládať svoj stres. Ak sa vám však stres vymyká z pod kontroly, neviete si dať sami rady, navštívte odborníka.

Pestujte zmysluplné vzťahy, na ktorých vám záleží

Blízkosť, porozumenie a láska sú najlepšou prevenciou proti stresu, osamelosti a úzkosti. Ľudia žijúci v stabilných vzťahoch a rodinách prežívajú menej stresu a sú spokojnejší. Aj keď to nie je ľahká úloha, kultivujte seba a svoje schopnosti predchádzať zbytočným konfliktom.  Naučte sa komunikovať bez zraňovania druhých. Toto úsilie sa vám mnohonásobne vráti v podobe radosti, naplnenia a prežívania láskyplných a zmysluplných vzťahov s vašimi blízkymi.

autorka: PhDr. Radoslava Olajos

Článok bol uverejnený v časopise PARTNERSTVO 2/2016

Ak vás článok zaujal, píšte pripomienky, komentáre a otázky na: poradna@atna.sk 

Články

Strach a vina | 31.07.2018

Strach a pocity viny nám bránia plnohodnotne žiť a prejaviť sa. Ako vzniká strach a vina? Ako s týmito pocitmi pracovať? -> Viac

Príčiny úzkosti | 27.06.2018

Príčin úzkosti je mnoho, medzi najčastejšie patrí vnútorná neistota, ohrozenie, konflikt, nízka sebadôvera a nespracované zážitky z minulosti (traumy). Úzkosť spôsobujú aj fyziologické faktory, napr. toxíny alebo aj nedostatok živín, minerálov a vitamínov. -> Viac

Požičať priateľovi? | 26.06.2018

Odkiaľ sa berie neochota vrátiť priateľovi peniaze? Prečo tá nenávisť voči človeku, čo pomohl priateľovi? Zaujímajú vás psychologické aspekty? -> Viac

Esenciálne oleje

Esenciálny olej Clarity™ | 13.05.2015

Prejasnite svoju myseľ, zlepšite si pozornosť. Zmes Clarity v mesiaci máj 10% zľava. -> Viac

Young Living™ producent vzácnych a mimoriadne kvalitných esenciálnych olejov v terapeutickej kvalite

Virtuálna kancelária pre zaregistrovaných členov a distribútorov

Registrácia YL využite výhody pri kúpe esenciálnych olejov a zaregistrujte sa